قفسه بندی چیست و انواع آن کدام است؟

Wiki Article

قفسه ها سازه های فلزی، چوبی و گاهی پلاستیکی هستند که برای چیدمان اجناس و اشیاء مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه ها با توجه به نوع، ساختار و جنس از مقاومت خاصی برخوردار بوده و کاربرد آنها متفاوت است. در تمامی انبارها، مطابقت جنس و استحکام و ساختار قفسه با نوع و وزن محصول از اهمیت بالایی برخوردار است و قفسه ها بر اساس آن انتخاب و خریداری می شوند. در زیر به بررسی انواع رک و کاربرد آنها می پردازیم.
قفسه بندی چیست؟
انبار یکی از بخش های مهم در هر کسب و کاری است که برای چیدمان بار و کالا مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تعداد زیاد محموله ها و کالاها، انبار با استفاده از قفسه بندی از کف تا سقف طبقه بندی می شود. در هر طبقه و ردیف کالای مورد نظر قرار داده شده و در صورت نیاز شماره گذاری و کد گذاری می شود. مهمترین دلیل استفاده از سیستم های قفسه انبار ایجاد نظم در محیط، دسترسی آسان به محموله و کالا و همچنین کاهش آسیب در انبار و ارتقای ایمنی می باشد.
انواع قفسه های ذخیره سازی
محموله ها و کالاهای مختلف در اندازه ها و وزن های مختلف در انبارها نگهداری می شوند. برخی از آنها را فقط باید روی پالت قرار دهید و با لیفتراک جابجا کنید و در قفسه قرار دهید، در حالی که برخی دیگر سبک هستند و با دست قابل جابجایی هستند. برای افزایش کارایی انبار، قفسه ها در اشکال مختلف متناسب با نوع، اندازه و وزن کالا طراحی و ساخته می شوند. به همین دلیل این سازه ها تنوع زیادی دارند و می توان آنها را بر اساس عوامل مختلفی دسته بندی کرد که عبارتند از:
قفسه های صنعتی
یکی از مهم ترین نکات در هنگام خرید قفسه های ذخیره سازی صنعتی مقاومت بالا و تحمل بار بالای سازه می باشد. قفسه های ساخته شده برای این ماژول ها فلزی هستند و می توانند فضای بزرگی از کف تا سقف را در انبار پوشش دهند. از کاربردی ترین انواع قفسه های صنعتی انباری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
قفسه های پالت
در انبارهایی که کالاها بسته بندی شده و دارای اندازه و شکل یکسانی هستند می توان از قفسه های ادامه مطلب پالت استفاده کرد. این قفسه ها برای روی هم قرار دادن بارهای پالت استفاده می شوند و همگی فلزی بسیار بادوام هستند. مقاومت بالای قفسه ها امکان طبقه بندی انبار را از کف تا سقف تا 16 متر فراهم می کند و چیدمان بار فقط با لیفتراک قابل انجام است.
پالت ها توسط لیفتراک حمل و در سلول های این قفسه ها قرار می گیرند. عمق تونل یا سلول های این قفسه ها از تنوع زیادی برخوردار است و با توجه به تعداد بارها و کالاهای موجود در انبار تعیین می شود. برای افزایش عمق سلول های این قفسه ها می توان دو قفسه پالت را در پشت به هم وصل کرد و ظرفیت را دو برابر کرد. به این قفسه ها پالت های سنگی دو عمق می گویند.
قفسه های رانده شده
قفسه بندی درایو یکی از زیر مجموعه های قفسه بندی صنعتی است که در انبارهایی با متراژ و فضای محدود مورد استفاده قرار می گیرد. این قفسه ها شباهت زیادی به قفسه پالت راک دارند با این تفاوت که راهروهای کناری انبار برداشته شده و به داخل قفسه منتقل شده اند. ساختار این قفسه ها از تونل هایی تشکیل شده است که در هر تونل پالت ها از سر به انتها روی هم چیده می شوند.
دیواره های تونل دارای قسمت هایی برای نگهداری پالت ها بوده و شرایط را برای چیدن پالت ها در چند طبقه فراهم می کند. انباشتن بار در این قفسه ها فقط با لیفتراک قابل انجام است و انتهای تونل را می توان برای خروج از پالت از دو طرف قفسه بارگیری کرد.

Report this wiki page